Película Alpha
- Historical Analysis:
o Which elements of the film are realistic and which seem more fictional?
o In which stage of Prehistory do you think the story is set (Paleolithic, Neolithic, or Metal Age)? Why?
o How is the relationship between humans and nature portrayed? - Comparison:
o What differences do you see between the protagonist’s life and our own today in aspects such as food, housing, or work?
o What advantages and disadvantages did his way of life have?
- Values and Emotions
Objective: to connect with the human dimension of the story. - Personal Reflection:
o What does the friendship between Keda (the young man) and Alpha (the wolf) represent?
o What lessons does the film teach about cooperation and empathy?
o How does trust influence survival?
- Protagonist’s Diary:
Write a diary entry for Keda, as if he could write it.
Example:
“Today the cold almost got the better of me, but Alpha never left my side…”
(Minimum 10 lines.)
- Supplementary Activities
Objective: To apply the learning in a creative way. - Journey Map:
Draw Keda’s journey from when he gets lost until he returns to his tribe. Mark the places where important events occur (river, cave, hunt, encounter with the wolf, etc.). - Group Project: “Life in Prehistory According to Alpha”
In groups, create an exhibition or mural with:
- Images or drawings inspired by the film.
- Explanations about tools, shelters, fire, paint, hunting, etc.
- Phrases that reflect the values of the film.
🧾 Suggested Assessment
Criteria Maximum Score
Understanding of historical aspects 4
Participation and reflection 3
Creativity and presentation 3
- Análisis histórico:
- ¿Qué elementos de la película son realistas y cuáles parecen más ficticios?
- ¿En qué etapa de la Prehistoria crees que se sitúa la historia (Paleolítico, Neolítico o Edad de los Metales)? ¿Por qué?
- ¿Cómo se representa la relación del ser humano con la naturaleza?
- Comparación:
- ¿Qué diferencias ves entre la vida del protagonista y la nuestra actual en aspectos como la alimentación, la vivienda o el trabajo?
- ¿Qué ventajas y desventajas tenía su modo de vida?
3. Valores y emociones
Objetivo: conectar con la dimensión humana del relato.
- Reflexión personal:
- ¿Qué representa la amistad entre Keda (el joven) y Alpha (el lobo)?
- ¿Qué enseñanzas deja la película sobre la cooperación y la empatía?
- ¿Cómo influye la confianza en la supervivencia?
- Diario del protagonista:
Escribe una entrada del diario de Keda, como si él pudiera escribir.
Ejemplo:
“Hoy el frío casi me vence, pero Alpha no se separa de mi lado…”
(Mínimo 10 líneas.)
5. Actividades complementarias
Objetivo: aplicar los aprendizajes de forma creativa.
- Mapa del viaje:
Dibuja el recorrido de Keda desde que se pierde hasta que regresa a su tribu. Marca los lugares donde suceden hechos importantes (río, cueva, caza, encuentro con el lobo…).
🧾 Evaluación sugerida
| Criterio | Puntuación máxima |
| Comprensión de aspectos históricos | 4 |
| Participación y reflexión | 3 |
| Creatividad y presentación | 3 |


