Película Alpha

Película Alpha

  1. Historical Analysis:
    o Which elements of the film are realistic and which seem more fictional?
    o In which stage of Prehistory do you think the story is set (Paleolithic, Neolithic, or Metal Age)? Why?
    o How is the relationship between humans and nature portrayed?
  2. Comparison:
    o What differences do you see between the protagonist’s life and our own today in aspects such as food, housing, or work?
    o What advantages and disadvantages did his way of life have?

  1. Values ​​and Emotions
    Objective: to connect with the human dimension of the story.
  2. Personal Reflection:
    o What does the friendship between Keda (the young man) and Alpha (the wolf) represent?

o What lessons does the film teach about cooperation and empathy?

o How does trust influence survival?

  1. Protagonist’s Diary:
    Write a diary entry for Keda, as if he could write it.

Example:
“Today the cold almost got the better of me, but Alpha never left my side…”
(Minimum 10 lines.)


  1. Supplementary Activities
    Objective: To apply the learning in a creative way.
  2. Journey Map:
    Draw Keda’s journey from when he gets lost until he returns to his tribe. Mark the places where important events occur (river, cave, hunt, encounter with the wolf, etc.).
  3. Group Project: “Life in Prehistory According to Alpha”
    In groups, create an exhibition or mural with:
  • Images or drawings inspired by the film.
  • Explanations about tools, shelters, fire, paint, hunting, etc.
  • Phrases that reflect the values ​​of the film.

🧾 Suggested Assessment
Criteria Maximum Score
Understanding of historical aspects 4
Participation and reflection 3
Creativity and presentation 3

  1. Análisis histórico:
  1. ¿Qué elementos de la película son realistas y cuáles parecen más ficticios?
  2. ¿En qué etapa de la Prehistoria crees que se sitúa la historia (Paleolítico, Neolítico o Edad de los Metales)? ¿Por qué?
  3. ¿Cómo se representa la relación del ser humano con la naturaleza?
  4. Comparación:
    • ¿Qué diferencias ves entre la vida del protagonista y la nuestra actual en aspectos como la alimentación, la vivienda o el trabajo?
    • ¿Qué ventajas y desventajas tenía su modo de vida?

     3. Valores y emociones

Objetivo: conectar con la dimensión humana del relato.

  • Reflexión personal:
  1. ¿Qué representa la amistad entre Keda (el joven) y Alpha (el lobo)?
  2. ¿Qué enseñanzas deja la película sobre la cooperación y la empatía?
  3. ¿Cómo influye la confianza en la supervivencia?
  4. Diario del protagonista:
    Escribe una entrada del diario de Keda, como si él pudiera escribir.
    Ejemplo:

“Hoy el frío casi me vence, pero Alpha no se separa de mi lado…”
(Mínimo 10 líneas.)


    5. Actividades complementarias

Objetivo: aplicar los aprendizajes de forma creativa.

  1. Mapa del viaje:
    Dibuja el recorrido de Keda desde que se pierde hasta que regresa a su tribu. Marca los lugares donde suceden hechos importantes (río, cueva, caza, encuentro con el lobo…).

🧾 Evaluación sugerida

CriterioPuntuación máxima
Comprensión de aspectos históricos4
Participación y reflexión3
Creatividad y presentación3
Artículo siguiente

Deja una respuesta

No se publicará tu dirección de correo electrónico. Los campos obligatorios están marcados con *.

*
*